×

»Test« ali »preizkus« znanja?




  • Vprašanje:

    Kako poimenujemo list papirja z nalogami, s katerimi preverjamo/ocenjujemo učenčevo znanje, preizkus ali/in test? Ali se strinjate, da je preizkus znanja proces, pri katerem lahko s testom preverjamo/ocenjujemo učenčevo znanje?


    Odgovor:

    Če bi se opirali samo na pomenske opise v SSKJ, bi res lahko ugotovili, da ima glagolska besedna zveza preveriti (preizkusiti) znanje učencev (ugotoviti znanje učencev z izpraševanjem, ponavljanjem predelane snovi) širši pomenski obseg kot beseda test v pomenu naloge, vprašanja za ugotavljanje določenih lastnosti, sposobnosti, znanja. Ker pa sta besedi preizkus in test pomensko vsaj delno prekrivni (preizkus: postopek, s katerim se kaj ugotovi; test: postopek za ugotavljanje določenih lastnosti, sposobnosti, znanja koga, preizkus) in ker se jezik nenehno spreminja, je treba opozoriti, da se je v slovenščini od izida zadnje knjige SSKJ zgodil marsikateri pomenski premik. Tako je tudi z besedo test.

    Pregled sodobne jezikovne rabe v korpusih slovenskega jezika priča, da se za besedo test v pomenih (1) postopek in (2) zbirka nalog, vprašanj čedalje bolj uveljavlja beseda preizkus (tudi preiskava). Zato ima v besedilnih korpusih besedna zveza preizkus znanja visoko pogostnost. Te težnje ni zaznati samo v šolski praksi, ampak tudi na drugih področjih družbenega življenja: npr. krvni test: krvna preiskava, dopinški test: dopinški preizkus itd.

    Aleksandra Bizjak Končar (maj 2014)