Glagola »vzeti« in »imeti« v oglasnem sporočilu



  • Vprašanje:

    Reklamni plakat trgovine Hofer z napisom Lepo je imeti delček narave s seboj
    me je spodbudil, da vas vprašam sledeče: Če nekaj vzamem s seboj, potem imam to pri sebi. Torej zveza besed imeti s seboj ni pravilna. Se motim?


    Odgovor:

    V zavesti slovensko govorečega so pogosto vprašanja, podobna vašemu: iskanje pravilne skladenjske zgradbe, iskanje logične skladenjske zgradbe navadno v opoziciji do druge, manj prominentne ali jezikovnokulturno manj zaželene. Vendar taka iskanja pogosto niso upravičena. Zakaj bi ne dopustili več izraznih možnosti in tako omogočili, da se v raznoliki rabi izkaže (ali pa tudi ne), kdo in v katerih okoliščinah to zgradbo uporablja redkeje in kdo pogosteje? Na ta način se naš jezik razvija v vsej svoji raznolikosti.

    Reklamnega sporočila trgovine Hofer žal ne poznam, vendar pa pregled po spletu pokaže, da gre za dve oglasni sporočili v določenem kontekstu:

    Očitno gre za razliko med tem, da ima nekdo okolju in naravi prijazne izdelke tako doma kot (s seboj) na delovnem mestu. Sporočilo Dobro je imeti košček narave pri sebi ne bi razlikovalo med obema nakazanima okoliščinama.

    Predstavljam si, da bi se ob oglasnem sporočilu, ki prikazuje, da nekdo odhaja od doma in vzame s seboj sadiko z borovnicami, bolj prilegalo besedilo: Dobro je vzeti košček narave s seboj.
    Glagol imeti dopušča tako in drugačno rabo, v kontekstu vseh naštetih oglasnih sporočil, ki jih navajate, pa je tudi povsem sprejemljiva.

    Helena Dobrovoljc (marec 2017)