Vezljivost: ČESA ali KAJ ne sme manjkati?
-
Vprašanje:Kako je pravilno? Kaj ne sme manjkati ali Česa ne sme manjkati?
Primer: Kaj/česa ne sme manjkati na tvojem nakupovalnem seznamu?
Odgovor:Ustrezna izbira v vašem primeru je osebek v imenovalniku (KAJ ne sme manjkati na seznamu). Gre za izhodiščni pomen, kot je opisan v SSKJ2: 'ne biti navzoč na kakem mestu, pri kakem delu, čeprav bi praviloma moral biti', npr. opazil je, da manjkata na polici dve knjigi. V ta pomen spada tudi sestavljanje nakupovalnega seznama (kaj na njem mora biti).
Na "smiselni osebek v rodilniku" je opozorjeno pri 3. pomenu 'ne biti česa v zadostni količini, meri', npr. zmeraj mu manjka denarja; kruha jim ne manjka; prostora mu manjka. Ta pomen torej nastopa z vrednotenjem zadostne mere, in sicer najpogosteje (čeprav ne izključno) pri snovnih in abstraktnih samostalnikih.
Kljub temu pa je 3. pomen razmeroma pogost, kar se kaže tudi v korpusu Gigafida: razmerje med imenovalniškim pomenom in pomenom z logičnim osebkom v rodilniku znaša 0,73 : 1. Pri tem je treba opozoriti, da se rodilniškost ob omenjenih tipih samostalnikov pogosto pojavlja z zanikanim glagolom manjkati (ne manjka), kar nekako poudarjeno izraža 'v resnici je tega še preveč', npr. glasbeniku ne manjka samozavesti, saj se je burno odzval na vsako neumestno pripombo iz občinstva; ne bo manjkalo piškotov in drugih dobrot; po mestnih ulicah /.../ ni manjkalo navijačev in ogromno spodbudnih vzklikov.
Korpusni zgled za pomen, po katerem sprašujete (kaj, kar se pričakuje, ni prisotno), pa je npr. Ugotovili so /.../, da jim manjkajo podatki o štetju hrupa, strukturi vozil in številu le-teh podnevi in ponoči.
Domen Krvina (julij 2024)
Avtor odgovora, letnica: Naslov teme. Jezikovna svetovalnica, https://svetovalnica.zrc-sazu.si/, dostop XX. YY. 2017.
Licenčni pogoji
Vsebina svetovalnice je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 4.0 CC BY NC-ND, ki ob navajanju in priznavanju avtorstva dopušča reproduciranje in distribuiranje, ne dovoljuje pa dajanja v najem, priobčevanja v javnosti za komercialni namen in nobene predelave.