Uporaba besede »medij« v slovenščini
-
Vprašanje:Pri prevajanju angleškega besedila v slovenščino, se mi na kar nekaj mestih pojavi beseda »medium«.
V mojem primeru gre za osebo, ki se poklicno ukvarja s posredovanjem sporočil med svetom duhov in živimi.
Razlaga v SSKJ-ju pravi:
MEDIJ 4. kdor je, bo hipnotiziran: izbrati medija iz občinstva; uspavati medija
// v okultizmu kdor je v transu primeren za posredovanje med resničnostjo in svetom duhov: medij v transu / biti dober medijVendar imamo v slovenščini tudi izraz spiritizem in pomeni:
spiritízem -zma m (ī)
v okultizmu vzpostavljanje stika z duhovi umrlih, da se dobi od njih kako sporočilo: ukvarjati se s spiritizmomZato me zanima, ali je v mojem primeru, kjer gre za osebo, ki se s tem področjem ukvarja poklicno in izvaja seanse s strankami, bolje uporabiti izraz spiritist? Ali pa se lahko uporabi besedo medij?
Odgovor:
Slovar slovenskega knjižnega jezika (SSKJ), iz katerega ste vzeli razlage, je v petih knjigah izhajal med letoma 1970 in 1991, in do danes na omenjenih mestih ni bil posodobljen. Slovarsko geslo za besedo medij je bilo v 2. izdaji SSKJ (SSKJ2) sicer bistveno prenovljeno, vendar ne pri razlagi medija v pomenu, ki ga iščete. Kot zanimivost omenimo, da je bil medij v pomenu 'kdor je, bo hipnotiziran' v SSKJ celo prvi pomen.Po pregledu gradiva za SSKJ (listkovna kartoteka) se pokaže, da so imeli redaktorji slovarja precej težav z razlago tega pomena. V eni od vmesnih različic redakcije sta pomen medija pri hipnozi in spiritistični pomen še združena v isti razlagi. Pri oblikovanju razlage so kot svetovalci sodelovali na eni strani psihiatri iz takrat Bolnišnice za psihiatrijo in psihologi. Zdi se, da je bil pri podpomenu (v okultizmu) v razlagi nekoliko preveč poudarjen medicinski vidik, kjer gre vedno za poskusno osebo oz. pacienta. V gradivu med drugim najdemo tudi izpis (verjetno gre za izsek iz gradiva, ki ga je kot seznam predlogov s svojega (širšega) področja posredoval terminološki svetovalec s področja psihologije), kjer je navedena razlaga: v spiritizmu 'oseba, ki lahko posreduje sporočila duhov', ker se sklada s pomenom, kot ga razumete vi in kot se pojavlja v angleški literaturi.
Navajamo še zgled iz literature, ki potrjuje rabo besede medij v pomenu 'kdor se (poklicno) ukvarja s posredovanjem sporočil med svetom duhov in živimi' – poklicnost smo postavili v oklepaj, ker je verjetno fakultativna.
»Slavni in znani ameriški medij Monk se je zamaknil v razsvetljenem prostoru, ne kakor sicer ponavadi v temnem salonu. Mi smo sedeli v krogu in se držali za roke, kajti samo če se drži roka roke, duhovi lahko delujejo.«
Vošnjak, Josip, Pobratimi (1889)Na spletu, zlasti na specializiranih spletnih straneh najdemo takih potrditev še več, npr.: z iskanjem po ključnih besedah »medij onostranstvo«.
V Enciklopediji nepojasnjenega: magija, okultizem in parapsihologija (Tehniška založba Slovenije, 1991) pa pod geslom Sredniki (mediji) lahko preberemo spodnje pojasnilo, kjer je razvidno tudi razmerje do spiritistov:
Z besedo 'srednik' imenujemo ljudi z nadnaravnimi sposobnostmi, ki jih uporabljajo za komuniciranje z umrlimi. Srednike na splošno delimo na 'mentalne srednike' in 'spiritiste'. Ta razlika kaže dva osnovna tipa nadnaravnih ali psihofenomenov, zunajčutnih zaznav in psihokineze /…/. Mentalni srednik je oseba, katere domnevna povezava z umrlo osebo ima obliko mentalnih vtisov, ki jih s pomočjo zunajčutnih zaznav odkrije v duhu umrlega. Spiritist pa po drugi strani deluje kot kanal za psihokintetične aktivnosti, ki jih sproža umrli.
Če povzamemo: uporaba besede medij v kontekstu osebe, ki se poklicno ukvarja s posredovanjem sporočil med svetom duhov in živimi, je ustrezna.
Mija Michelizza (februar 2025)
Odgovor je bil pripravljen v sklopu projekta »Delimo (si) slovarje: Fran in Franček«, ki ga financira Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.
Avtor odgovora, letnica: Naslov teme. Jezikovna svetovalnica, https://svetovalnica.zrc-sazu.si/, dostop XX. YY. 2017.
Licenčni pogoji
Vsebina svetovalnice je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 4.0 CC BY NC-ND, ki ob navajanju in priznavanju avtorstva dopušča reproduciranje in distribuiranje, ne dovoljuje pa dajanja v najem, priobčevanja v javnosti za komercialni namen in nobene predelave.