Uveljavljena predložna zveza »na skupini«
-
Vprašanje:Ali lahko uporabljamo predložno zvezo na (bralni) skupini, npr. na bralni skupini smo se pogovarjali o tem in tem, grem na bralno skupino ... in ne v bralni skupini.
Odgovor:Raba predlogov v in na je v nekaterih zvezah neustaljena in zato zamenljiva (ter prepuščena izbiri avtorja), pomen zveze pa je ob rabi enega ali drugega predloga nespremenjen. Nekaj tovrstnih zvez najdemo tudi v ponazarjalnem gradivu slovarskega dela Slovenskega pravopisa 2001, npr.:
- izvidnica: biti na, v izvidnici
- oddaja: nastopati na, v oddaji
- voda: kuhati na, v vodi
V nekaterih zvezah pa je raba predlogov v in na povezana s pomenskimi razlikami, ki so pri nekaterih zvezah bolj očitne, pogosto je očitnost pomenskih razlik povezana tudi s prisotnostjo različnih glagolov, s katerimi stopa predložna zveza v družjivostno razmerje. V zvezi sodelovati v razpravi je prepoznan pomen sodelovanja, udeleženosti pri dejavnosti, v zvezi priti na razpravo pa je prepoznan pomen fizične prisotnosti pri dejavnosti. Zaradi pomenske razlike in z njo povezane ustaljenosti v tovrstnih zvezah predlogov ne moremo zamenjevati.
Pomenske razlike so lahko tudi manj očitne, npr. učiti na/v šoli. Zvezo lahko razumemo kot povsem sopomensko, raba predloga je v tem primeru zamenljiva. V rabi obeh predlogov pa lahko prepoznamo majhno pomensko razliko, tedaj raba obeh predlogov ni povsem zamenljiva. Nekaj več lahko o tej predložni zvezi preberete v odgovoru Predložna zveza »na šoli« in »v šoli«.
Pri mestniški predložni zvezi s samostalnikom skupina je glede na stanje v besedilnem korpusu Gigafida predlog v mnogo pogostejši; samo zvez z glagolom pred predlogom je v ednini več kot 1400, v dvojini in množini pa več kot 500.
Predlog na je mnogo redkejši, saj število glagolskih in neglagolskih zvez v ednini in množini ne presega 400. Zveze se predlogom na so povezane zlasti z izvajanjem poskusov, testov, npr.:
- V naslednji fazi testiranja bodo cepivo preizkusili na skupini 500 do 600 bolnikov.
- Raziskava, ki so jo opravili na skupini mladih ljudi, starih od 15 do 26 let, je pokazala, da najstniki pod vplivom oglasov, ki promovirajo alkoholne pijače, uživajo več alkohola.
- Poskuse so opravili na skupini 44 zdravih prostovoljk.
Primeri, po katerih sprašujete, se pojavljajo sporadično, in sicer zlasti v množini ali skupaj s pridevnikom, ki natančneje določa vrsto skupine:
- Bašem se s hrano, preveč kadim, redim se. Na skupinah in s terapevti obupujem, se smešim, jokam, vsega po malo.
- Skupine so razdeljene po različnih nivojih, eni so bolj samostojni, drugi manj,« pravi mentorica na skupinah samozagovorništva.
- Vsi, ki vas bremenijo čustvene težave in ste zainteresirani za udeležbo na skupini za samopomoč, ste vabljeni, da nas pokličete.
- Tem strokovnim razlogom na usklajevalni skupini nihče ni oporekal, saj je bilo ocenjeno, da je zakon s strokovnega vidika dober.
- Inovacijski projekt sem predstavil na študijski skupini glasbenih pedagogov za gimnazije.
Če se osredotočimo še na skladenjski pomen in širšo pomensko interpretacijo obeh zvez, lahko izpostavimo, da pri zvezah v/na (bralni) skupini lahko prepoznamo manjše pomensko razlikovanje:
(1) v bralni skupini: biti del skupine, ki razpravlja o prebranem. S predlogom je izraženo mesto, pojmovano kot sestav, katerega del je kdo ali kaj. tako še npr. biti v odboru, biti v vladi.
(2) na bralni skupini: sodelovati pri dejavnosti razpravljanja o prebranem, s predlogom je izražena dejavnost, kot jo nakazuje določilo. Tako še npr. skleniti na odboru, obravnavati na vladi. V teh zvezah je tudi raba samostalnika prenesena (odbor, vlada), saj pravzaprav poimenujemo sejo, srečanje, na katerem je bilo nekaj sklenjeno, obravnavano – to ustreza tudi dejavnosti skupin, ki se pojavljajo v gradivu.Takšna pomenska razlikovalnost v vaši zvezi ni obvezna, saj že prisotnost v skupini vsaj posredno vključuje sodelovanje pri dejavnosti, zato je v rabi običajnejša in mnogo pogostejša raba v (bralni) skupini. V nekaterih primerih je lahko ponatančenje nujno, saj bi sicer lahko prišlo do nesporazumov pri razumevanju – to je treba presojati glede na kontekst in predznanje naslovnikov; v takih primerih je lahko uporaba zveze na skupini upravičena. Vsekakor pa velja opozorilo, da ne gre za pogosto rabo.
Manca Černivec, Domen Krvina (marec 2022)
Odgovor je bil pripravljen v sklopu projekta Celoviti servis za uporabnike slovenskega knjižnega jezika: Fran, Franček in Jezikovna svetovalnica, ki ga financira Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.
Avtor odgovora, letnica: Naslov teme. Jezikovna svetovalnica, https://svetovalnica.zrc-sazu.si/, dostop XX. YY. 2017.
Licenčni pogoji
Vsebina svetovalnice je na voljo pod pogoji slovenske licence Creative Commons 4.0 CC BY NC-ND, ki ob navajanju in priznavanju avtorstva dopušča reproduciranje in distribuiranje, ne dovoljuje pa dajanja v najem, priobčevanja v javnosti za komercialni namen in nobene predelave.